Notice: Undefined index: section_filter in /srv/www.soundset.hr/web/vudu_application/controllers/ContentX.php on line 418 Djelatnici Centra 112 Slavonski Brod od 0 do 24 sata na usluzi građanima u nevolji – Slavonski Brod – Vijesti — SOUNDSET - nacionalna radijska grupa

28.06.2017.

PRIČA O LJUDIMA S DRUGE STRANE TELEFONA

Djelatnici Centra 112 Slavonski Brod od 0 do 24 sata na usluzi građanima u nevolji

Utorak, 27. prosinca 2016.

Ovo je priča o ljudima s druge strane telefona ili telefonske linije, priča o ljudima koji stoje na usluzi od 0 do 24 sata građanima koji su u nevolji.

Mnogi su proteklih dana uživali u krugu obitelji i proslavili najradosniji kršćanski blagdan Božić, a ima i onih koji su marljivo radili i kojima će radno biti i Silvestrovo. 24 sata na dan, sedam dana u tjednu, 365 dana godišnje je za njih radno.

U pitanju je Županijski Centar 112 Slavonski Brod s kojim se čujemo i svako jutro kako bi informirali građane i slušatelje o stanju sigurnosti. S obzirom da se i jedna i druga strana nikada međusobno nisu upoznali i vidjeli uživo, odlučili smo to promijeniti i posjetiti njihove radne prostore u Zrinskoj ulici 65a. Tamo su nas dočekali Pavo Baričić, predstojnik Područnog ureda Državne uprave za zaštitu i spašavanje i voditelj smjene Tomica Mance.

Centar 112 Slavonski Brod

15. prosinca ste obilježili 25. godišnjicu Službe motrenja i obavješćivanja.

BARIČIĆ: "Centar 112 je sljedbenik broja 985 i SLužbe za motrenje i obavješćivanje. Svečanom sjednicom smo obilježili 25 godina i zahvalili svim ljudima koji su radili u službi, a koji su svojim aktivnostima, uključivanjem i popravljanjem sirena za vrijeme uzbuna i granatiranja, te drugim aktivnostima prikupljali podatke i na vrijeme obavješćivali građane o nadolazećim opasnostima kako bi se mogli skloniti. Tako su spasili i dosta života, nikada se neće znati koliki je to broj, ali sigurno nije mali. Danas imamo uvezane 54 sirene koje možemo u svakom trenutku pokrenuti, ali nadamo se da nećemo imati situaciju kao u Domovinskom ratu kada smo sirene uključivali svakodnevno. Ali održavamo taj sustav, provjeravamo ga jednom mjesečno, tako da budemo pripravni za svaku moguću situaciju kako bi  građane obavijestiti o nailasku neke opasne situacije."

Od kada postoji Centar 112?

BARIČIĆ: "U Republici Hrvatskoj postoji od 2005. godine, odnosno u veljači 2017. godine bit će 12 godina. Mogu reći da sve više ljudi prepoznaje ovaj broj i sve više zovu ako trebaju pomoć bilo koje žurne službe, policije, vatrogasaca, hitne medicinske pomoći, HGSS-a ili drugih službi. Broj 112 je u Europskoj uniji uveden još 1991. godine, a cilj je bio da se osobama i građanima koji se kreću kroz više zemalja EU omogući jedinstven broj preko kojeg mogu dobiti pomoć bilo koje službe. Važno je istkanuti da se ne moraju znati jezici zemalja kroz koje se prolazi jer se pruža pomoć na više stranih jezika. U Hrvatskoj je to 6 strnaih jezika za koje se pazilo da su jezici onih građana koji najviše prolaze kroz Hrvatsku, tako da imamo češki, slovački, mađarski, talijanski, njemački i engleski jezik."

Pavo Baričić

Na fotografiji: Pavo Baričić

Što je to e-poziv?

BARIČIĆ: "U pitanju je sustav koji će se od 2018. godine morati ugraditi u sva nova vozila. Radi se o sustavu koji automatski dojavljuje u Centar 112 informaciju kada se dogodi prometna nesreća, odnosno obavještava Centar 112 o mjestu i lokaciji prometne nesreće. Ako je vozač ili netko drugi u autu pri svijesti ostvaruje se i govorna komunikacija, tako da možemo brže reagirati. Bitan je i kod manje prohodnih cesta gdje se događa da vozilo skrene s ceste pa je potrebno više sati dok prođe neko drugo vozilo i uoči prometnu nesreću. Na ovaj način automatski dobivamo lokaciju vozila i odmah se šalje žurna pomoć. Omogućeno je i postavljanje sustava u rabljena vozila, cijena će biti 100 eura što nije puno s obzirom kakva se pomoć može pružiti."

Zašto je važno zvati baš 112?

BARIČIĆ: "Važnost se ogleda najviše u složenim događajima, dakle kod prometne nesreće gdje je najviše potrebno osim hitne medicinske pomoći da na teren izađu i vatrogasci. Ako HMP dođe na teren, a osoba je uklještena, ne može pružiti pomoć dok vatrogasci ne dođu. Dakle, potrebno je odmah alarmirati i njih da zajedno dođu na teren, ali i policiju kako bi regulirala promet. Ako se radi o cisterni s opasnim tvarima potrebno je zvati i tvrtku koja će sanirati to mjesto, tako da se s jednim pozivom na broj 112 dobije pomoć svih službi koje odmah izlaze na teren. Slična je situacija s požarom stambenih objekata jer ako vatrogasci dođu na teren, a nije isključena struja ili plin ne mogu početi s gašenjem. Dakle, automatski se moraju pozvati i Elektra, odnosno distributer plina kako bi isključili dovode i kako bi vatrogasci mogli početi s gašenjem."

Koliko imate zaposlenih, kako je kod vas s radnim vremenom i slobodnim danima?

BARIČIĆ: "U Centru 112 imamo sveukupno 10 djelatnika koji su 24 sata dnevno dostupni u smjenama od 12 sati. Radi se 7 dana u tjednu i 365 dana u godini. Ako radite u dnevnoj smjeni 12 sati, slobodni ste sljedeća 24 sata, a onaj tko je dežuran u noćnoj smjeni 12 sati ima nakon toga slobodno 48 sati. I praznicima i subotama i nedjeljama dva operatera su u Centru 112, te se izmjenjuju svakih 12 sati. Nije lako jer se radi o dosta stresnom poslu jer imate svakakvih situacija. Kada se nešto dogodi ljudi su u panici i treba ih primiriti, prikupiti informacije te poslati žurne službe na vrijeme na teren, tako da je dosta stresan posao u nekim situacijama. Iako nije fizički težak, psihički dosta iscrpljuje ljude koji imaju neke ispušne ventile kako bi se odmorili od toga."

Za kraj razgovora jedan savjet svima nama koji ćemo se možda naći u nekoj stresnoj situaciji, što trebamo napraviti kada nazovemo 112 i što sve trebamo reći?

BARIČIĆ: "Najbitnije je slušati operatera koji vas vodi kroz razgovor i prikuplja informacije gdje se i što dogodilo, te odlučuje koje službe treba aktivirati. Bitno je ostati priseban, koliko je to moguće, te slušati operatera. Problem je što građani u stresnim situacijama miješaju brojeve žurnih službi, pa većina njih ne znaju čiji je koji broj, tako da je najbolje nazvati 112 gdje će dobiti svu potrebnu pomoć."

Hvala na razgovoru i želimo puno sreće u 2017. godini, ali i što manje posla.

BARIČIĆ: "Što manje mi radimo to je bolje za sve druge. Hvala i također sve najbolje vama i slušateljima Soundset Broda u 2017. godini."

Od samog početka osnivanja Službe motrenja i obavješćivanja na ovakvim poslovima radi i Tomica Mance koji se nalazi i u Centru 112 Slavonski Brod od samog osnutka.

Centar 112 Slavonski Brod

Čujemo se svako malo ujutro, a sada se i vidimo s gospodinom Tomicom Manceom. Vratimo se na Službu motrenja i obavješćivanja jer ste vi bili tadašnji zapovjednik.

MANCE: "Da, bio sam zapovjednik od 1991. godine kada smo formirali Službu sve do kraja ratnih djelovanja. Tada je bilo puno teže ostvarivati veze nego danas, nismo imali mobilnih telefona, morali smo fizički razvlačiti vezu kako bismo uspostavili vezu. Zatim imali smo radio stanice koje smo upotrebljavali i tijekom rata smo imali pet postaja za motrenje s Centrom za obavješćivanje i na taj način smo pratili kretanja neprijateljskih snaga, te na vrijeme upozoravali pučanstvo koliko smo mogli. Poslije u 10. mjesecu smo imali praćenje zračne situacija Zračnog motrenja i navođenja koje je radilo putem radara pa smo bili puno efikasniji i brži."

Gdje se tada služba nalazila i koliko je djelatnika bilo?

MANCE: "Mi smo bili izmješteni u podrumske prostorije u Malom Parizu i tamo je djelovalo 24 ljudi iako se to mijenjalo zavisi od situacije, ako je bilo stražara, operativaca i ekipe ze održavanje. Na terenu je bio voći broj ljudi na postajama za motrenje."

U 25 godina rada doživjeli ste bezbroj situacija, je li u sjećanju ostala neka lijepa situacija?

MANCE: "U većini slučajeva je to bilo lijepo jer lijepo je raditi s ljudima i pomagati, a mi smo radili u cilju da pomognemo ljudima kako ne bi nastradali. Zadovoljan si kada si na vrijeme oglasio opasnost iako ljudi nisu slušali, pogotovo djeca, zato smo i imali puno poginule djece jer nju ne možeš zatvoriti unutra. I kada se čuje sirena oni izlaze van i igraju se. Ali sve je to bilo uz jednu dozu sigurnosti i zadovoljstvo raditi."

Tomica Mance

Na fotografiji: Tomica Mance

Kako se rješavate stresa nakon posla?

MANCE: "Imali smo ovdje jedan bicikl koji smo vozili, ne znam gdje je sada, ali svakih sat ili dva vremena prošetamo, ustanemo i na taj način riješimo pritisaka. Kada dođem kući onda to obitelj riješi, unuci i unuke."

Da se vratite unatrag bi li opet izabrali ovaj poziv?

MANCE: "Izabrao bih, jer lijep je to posao. Imaš osjećaj kada nešto na vrijeme napraviš da si i pomogao nekome.  Ako smo na vrijeme reagirali došla je i hitna pomoć na vrijeme, ako ne reagiraš na vrijeme, onda je to problem."

Hvala na razgovoru.

MANCE: "Hvala i vama."

Svaki lonac treba poklopac.

Uključi se u raspravu, komentiraj!

Bez reganja nema komentiranja, brzo i bezbolno...

 

Komentari:

Prikaži jos
Soundset